Otoda beklenen baba 'motor'da çıktı
Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, sanayicilerden yerli otomobil markası yaratmalarını isterken, bir Türk girişimci motosiklette marka yaratmış bile... Evet yanlış okumadınız; Tarhan Telli... Fikri mülkiyet hakkı kendisine ait, yüzde 100 Türk malı motosikletle, dünya motosiklet devleri Ducati, Harley Davidson gibi markalara kafa tutuyor. Tüm dünyada kabul edilen Alman TUV'ün güvenlik ve sağlamlık testlerinden geçip, sertifika alan Telli şimdi Türk malı motosikleti tüm dünyaya satmayı hedefliyor. Her şey çocukken oynaması için verilen uzaktan kumandalı arabaların motorlarını değiştirmesi ile başladı. Otomobiller bir anlamda onun oyuncağı gibi oldu. Eğitim için gittiği ABD'de kişiye özel motosikletlerin yapıldığı dünyanın en büyük merkezi olan Custom Choppers'ta buldu kendisini. Üç yıl burada geçirdikten sonra adım adım bir motosikletin nasıl yapıldığını öğrendi.
DISCOVERY BELGESEL YAPTI
Şimdi Tarhan Telli İstanbul'un göbeğinde mekanik aksamından üstündeki elişi süslemelere, kişiye özel motosiklet tasarlayıp dünya devlerine kafa tutuyor. Bu motorları kullanan bütün Türkiye'de sadece 53 kişi var. Aralarında Kenan Sofuoğlu gibi motorcuların yanında İzzet Özilhan, Tuğban Aksoy, Onur Tahincioğlu, İlhan Sabancı, Sarp Turanlıgil, Erkan Söylemez, Tamer Karadağlı, Hüseyin Albayrak, Murat Kücük, Emir Turan, Mert Gocay, Kaan Boyner, Kenan Doğulu gibi şovmen, şarkıcı, yönetmen, borsacı, işadamı ve reklamcılar var. Chopper, II. Dünya Savaşı'ndan sonra Amerikan ordusundan çıkarılan motorların siviller tarafından modifiye edilmiş haline deniyor. Custom chopper ise tamamen kişiye özel olarak yapılmış motor demek. Tarhan Telli'nin 2005'te kurduğu TT Custom Choppers bugün tüm dünyanın tanıdığı ve dünyanın her yerine ihracat yapabilen bir firma pozisyonuna geldi. Firma 2 bin 500 metrekare kapalı alan içersinde press atölyesi, karoser, montaj işlem üniteleri, showroom'u ve üretim bandıyla bir ilk olmaya devam ediyor. 2007 yılında Discovery Channel bir saatlik belgeselini yaptı. 2009 yılında Avrupa'dan Custom Chrome firması tarafından "Best Business Performance in Growing Markets" ödümlü alarak sektörel çok iyi bir pozisyon elde etti. Tarhan Telli 2008 yılında da "İnternational Motorcycles Association" tarafından "Master" unvanı aldı. Tarhan Telli'nin dışında dünyada motosiklet üreten sadece 10 tane master var. Biri Harley Davidson'un sahibi Harley Davidson.
HİNDİSTAN KUCAK AÇTI
HİNDİSTAN KUCAK AÇTI
Şimdi de yüzde 100 Türk sermayeli, yüzde 100 Türk dizaynı, yüzde 100 el yapımı ilk ve tek Türk motosiklet markası TT Motor A.Ş'ye Hindistan kucak açtı. Geçen hafta Türk-Hindistan İşadamları Konseyi Başkanı Cefi Kamhi'nin önderliğinde bir araya gelen Hindistan Sanayi ve Ticaret Bakanı Jyotraditya M.Scindia ve TT Custom Choppers'in sahibi Tarhan Telli, seri üretime geçmek konusunda karşılıklı fikir alışverişinde bulundu. Hintli Bakan görüşme sonrasında ürünlerden oldukça etkilendiğini TT Custom Choppers'ın Hindistan'da seri üretime geçmesinin kendisini ve ülkesini mutlu edeceğini, bu nedenle Hindistan Hükümeti'nin bu konuda fedakarlıktan kaçınmayacağını vurguladı.
Bu markanın yeri, Türkiye olmalı
TT Custom Choppers Yönetim Kurul Başkanı Tarhan Telli; "Herşeyi ile yüzde 100 Türk olan bir markanın seri üretime geçme konusunda Hindistan Ticaret Bakanı'ndan ve heyetten bu derece ilgi, alaka görmesi elbette bizleri mutlu etti. Görüşmelerimiz oldukça verimli geçti. Eğer uygun şartlar sağlanırsa ki sayın bakan bu konuda her türlü yardımı sağlayacakları konusunda fikirlerini beyan etti. Seri üretime sıcak bakabiliriz. Ama bu topraklara ait bir markanın seri üretim konusunda öncelliği Türkiye olacaktır. Bu konuda tüm şartlarımızı zorlayacağız" dedi.
TUV testinden geçmek çok zor
Motoru uçağa koyup Almanya'ya götürdük. Orada üç mide kanaması geçirerek üç kere hastaneye kaldırdılar beni. Bir testten kalırsanız bütün testlerden kalmış sayılıyorsunuz. Bu testlerden geçmeniz dünyaya açılmanız demektir. 42 testten de geçtim. Ducati'nin sahibi "Sen deli misin, kaçtane satmayı düşünüyorsun ki, bu testlere giriyorsun" dedi.
Tata bizi satın almak istedi
Telli; "Tata bizi satın alamak istedi. Hindistanlı büyük bir otomotiv firması. Daha önce de Jaguar'ı adlılar. Bana bunu sat dediler. Kolay kolay satmam bunu ben yarattım. Bizle birlikte yürümek ister ve benim hissem yüzde 25'ten aşağı olmayacaksa, belki dedim" diyor. Ardından genç girişimciyle sohbetimize başlıyoruz...
Ocakta Ankara'ya çağrıldınız, anlatır mısınız? Ne Sanayi Bakanı'nın ne de bakanlıktaki müsteşarın bizden haberi varmış. Sanayi Bakanlığı'ndan teftişe geldiler. Ankara'ya bakanlığa gelin dediler. Gittim. Müfettiş bey "Bu evraklar gerçek mi?" diye sordu. Sonra bana bu evrakları aldığınız yerden de "Bu firmayı tanıyoruz. Bu firma bize bu başvuruyu yaptı ve bu testlerden geçti" yazısı alın dedi. Dondum kaldım. Ama yapacak bir şey yoktu. İlk uçakla Almanya'ya gittim ve dediklerini yaptım.
Sonra? Ankara'ya teslim ettim. İncelediler ve müfettiş daire başkanı çağırdı. Adam o kadar duygulandı ki ağlayacaktı. "Türkiye'nin bir markası var ve haberimiz yok" diye bağırdı. Bu hafta da Başbakanlık Tanıtım, Yatırım ve Destek Ajansı geldi. İncelediler, Başbakan'a sunacaklar. Dünyanın her yerine "Made in Turkey" damgasıyla ihraç edebilirim, bu konuda da tekim. Ben Avrupa Birliği'nin tanıdığı bir motosiklet markası ürettim. Türkiye'de Avrupa üretici belgesine sahip tek firmayız. Türkiye tarihinde olmayan bir marka oldu.
Peki bizim bildiğimiz yerli motosikletler nedir? Türk üretimi diye bir şey yok. Bunlar montajcı. Çin'den gelen parçaları bir araya getiryorlar. Sonra gidip onay belgesi alıyorlar.
Ortalama kaç paradan satıyorsunuz? Azerbaycanlı işadamına yaptığım motor en pahalısıydı; 100 bin euro'ya sattım. En düşüğünü 35 bin euro'ya sattım.
Motorun üretimi ne kadar sürüyor? 2014'e kadar doluyum. Sipariş alamıyorum. Bir motoru bir ay sürede bitirebiliyorum. 42 kişi çalışıyor, ancak tasarımlar bana ait. Bugüne kadar 78 motor ürettik. Şu anda Tamer Karadağlı'nın, Kaan Boyner'in, Katar Şeyh'inin, Sevan Bıçakçı'nın motorlarını üretiyorum.
Dünyada bu sektörde ne kadar para dönüyor? Aksesuarı, tekstili, kemer tokası bir sürü şeyi var... Harley Davidson firması 750 milyon dolar yıllık aksesuardan para kazanıyor. 450 milyon dolar kıyafetten kazanıyor. 285 bin adet motosiklet satıyor.
AZERİ işadamı Rıfat İbrahimov'un motoru... İbrahimov, tarihe meraklı biri, Hunlara ve Attila'ya hayran. Telli, motoru yaparken ok ve yaydan ilham aldı. Gidonu yay şeklinde. Pedallar at nalı. Depo kalkan motifleriyle süslenmiş. Ön takım mızrak biçiminde. Bu motor bugüne kadar yapılan en pahalısı; 100 bin euro...
Bu markanın yeri, Türkiye olmalı
TT Custom Choppers Yönetim Kurul Başkanı Tarhan Telli; "Herşeyi ile yüzde 100 Türk olan bir markanın seri üretime geçme konusunda Hindistan Ticaret Bakanı'ndan ve heyetten bu derece ilgi, alaka görmesi elbette bizleri mutlu etti. Görüşmelerimiz oldukça verimli geçti. Eğer uygun şartlar sağlanırsa ki sayın bakan bu konuda her türlü yardımı sağlayacakları konusunda fikirlerini beyan etti. Seri üretime sıcak bakabiliriz. Ama bu topraklara ait bir markanın seri üretim konusunda öncelliği Türkiye olacaktır. Bu konuda tüm şartlarımızı zorlayacağız" dedi.
TUV testinden geçmek çok zor
Motoru uçağa koyup Almanya'ya götürdük. Orada üç mide kanaması geçirerek üç kere hastaneye kaldırdılar beni. Bir testten kalırsanız bütün testlerden kalmış sayılıyorsunuz. Bu testlerden geçmeniz dünyaya açılmanız demektir. 42 testten de geçtim. Ducati'nin sahibi "Sen deli misin, kaçtane satmayı düşünüyorsun ki, bu testlere giriyorsun" dedi.
Tata bizi satın almak istedi
Telli; "Tata bizi satın alamak istedi. Hindistanlı büyük bir otomotiv firması. Daha önce de Jaguar'ı adlılar. Bana bunu sat dediler. Kolay kolay satmam bunu ben yarattım. Bizle birlikte yürümek ister ve benim hissem yüzde 25'ten aşağı olmayacaksa, belki dedim" diyor. Ardından genç girişimciyle sohbetimize başlıyoruz...
Ocakta Ankara'ya çağrıldınız, anlatır mısınız? Ne Sanayi Bakanı'nın ne de bakanlıktaki müsteşarın bizden haberi varmış. Sanayi Bakanlığı'ndan teftişe geldiler. Ankara'ya bakanlığa gelin dediler. Gittim. Müfettiş bey "Bu evraklar gerçek mi?" diye sordu. Sonra bana bu evrakları aldığınız yerden de "Bu firmayı tanıyoruz. Bu firma bize bu başvuruyu yaptı ve bu testlerden geçti" yazısı alın dedi. Dondum kaldım. Ama yapacak bir şey yoktu. İlk uçakla Almanya'ya gittim ve dediklerini yaptım.
Sonra? Ankara'ya teslim ettim. İncelediler ve müfettiş daire başkanı çağırdı. Adam o kadar duygulandı ki ağlayacaktı. "Türkiye'nin bir markası var ve haberimiz yok" diye bağırdı. Bu hafta da Başbakanlık Tanıtım, Yatırım ve Destek Ajansı geldi. İncelediler, Başbakan'a sunacaklar. Dünyanın her yerine "Made in Turkey" damgasıyla ihraç edebilirim, bu konuda da tekim. Ben Avrupa Birliği'nin tanıdığı bir motosiklet markası ürettim. Türkiye'de Avrupa üretici belgesine sahip tek firmayız. Türkiye tarihinde olmayan bir marka oldu.
Peki bizim bildiğimiz yerli motosikletler nedir? Türk üretimi diye bir şey yok. Bunlar montajcı. Çin'den gelen parçaları bir araya getiryorlar. Sonra gidip onay belgesi alıyorlar.
Ortalama kaç paradan satıyorsunuz? Azerbaycanlı işadamına yaptığım motor en pahalısıydı; 100 bin euro'ya sattım. En düşüğünü 35 bin euro'ya sattım.
Motorun üretimi ne kadar sürüyor? 2014'e kadar doluyum. Sipariş alamıyorum. Bir motoru bir ay sürede bitirebiliyorum. 42 kişi çalışıyor, ancak tasarımlar bana ait. Bugüne kadar 78 motor ürettik. Şu anda Tamer Karadağlı'nın, Kaan Boyner'in, Katar Şeyh'inin, Sevan Bıçakçı'nın motorlarını üretiyorum.
Dünyada bu sektörde ne kadar para dönüyor? Aksesuarı, tekstili, kemer tokası bir sürü şeyi var... Harley Davidson firması 750 milyon dolar yıllık aksesuardan para kazanıyor. 450 milyon dolar kıyafetten kazanıyor. 285 bin adet motosiklet satıyor.
AZERİ işadamı Rıfat İbrahimov'un motoru... İbrahimov, tarihe meraklı biri, Hunlara ve Attila'ya hayran. Telli, motoru yaparken ok ve yaydan ilham aldı. Gidonu yay şeklinde. Pedallar at nalı. Depo kalkan motifleriyle süslenmiş. Ön takım mızrak biçiminde. Bu motor bugüne kadar yapılan en pahalısı; 100 bin euro...
SABAH Gazetesi
SİNAN ÖZEDİNCİK 'in
Haberi.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder